بررسي جشن ميلاد نبي صلى الله عليه وسلم

مقال مركز سلف

ترجمة - د. سيد مهدي موسوي

بحث پیرامون حکم میلاد نبی هر سال در این ایام مطرح می شود و آنچه که آشکار است، نه پیامبر (ص) ، و نه اصحاب او و نه در سه قرن طلایی اول اسلام، روز میلاد نبی ﷺ را جشن نگرفتند. و اگرچه همین دلیل برای کسانی که همچین روزی را جشن می گیرند کفایت می کند، و لکن بسیاری بر کسانی که بر عقیده سلف این امت هستند و جشن این روز را انکار می کنند، اشکال می گیرند.
لازم به ذکر است که ، منظور از جشنی که در مورد آن بررسی می کنیم اینست که آن روز را به عنوان یک روز تعطیل در نظر گرفته شود و، اعمالی که در آن روز انجام می شود برای عبادت و تقرب به الله باشد.


اما دلیل: ابو داود از حدیث انس رضي الله عن نقل کرده است که فرمود: "زمانی که رسول خدا ﷺ به مدینه آمد، اهل مدینه دو روز را عید می گرفتند و در آن به چشن و بازی و سرگرمی می پرداختن؛ نبی ﷺ از آن ها پرسید: این دو روز چیست؟، آنها گفتند: «ما در دوران قبل از اسلام این دو روز را چشن و در به بازی می پرداختیم، رسول خدا ﷺ فرمود: به راستی، الله بهتر از آن را برای شما قرار داده : روز عید قربان و روز فطر."


این نشان می دهد که گرفتن یک روز خاص به عنوان تعطیل یکی از مناسک توقیفی اسلام است ، بنابراین نیاز به دلیل منصوص دارد یعنی پذیرش و برپایی همچین چشن هایی نیاز به شواهدی از قرآن و سنت دارد. ، و پیامبر ﷺ از گرفتن یک روز خاص به عنوان تعطیل نهی کرده است.
شیخ اسلام ابن تیمیه می گوید که اعیاد از احکام شرعی می باشد که باید مطابق احکام عید به آن عمل شود، در ادامه اضافه می کند؛ پیامبر ﷺ در روزهای متعددی مانند بدر ، حنین ، الخندق ، فتح مکه ، زمان هجرت و ورود او به مدینه که از ایام بزرگ اسلامی محسوب می شود را عید اعلام نکردند و همچنین در خطبه ها ی خود که قواعد و اصول شریعت را بیان می کرد، به این موضوع نپرداخته است. این واقعیت که پیامبر ﷺ و یارانش و پیشینیان صالح میلاد نبی را جشن نگرفتند: نشان می دهد که مشروعیت ندارد.
اگر گفته شود: پس چرا روز هجرت او ﷺ را برای یاد آوری آغاز سال هجری و همچنین یاد آوری گشایشی که الله برای رسول و مسلمانان قرار داد جایز شمرده می شود؟ ، و حال اینکه در ماه ربیع الاول را برای ابراز محبت به نبى ﷺ با برپایی جشن میلاد اش گرامی داریم، نا جایز ؟
ادامه در قسمت دوم.


جهت مراجعه به اصل مقاله بر روی لینک زیر 


لتحميل الملف pdf

Comments